Η
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ INTERNET
Το σημερινό Internet αποτελεί εξέλιξη του ARPANET, ενός δικτύου που άρχισε να αναπτύσσεται πειραματικά στα τέλη της δεκαετίας του 60 στις ΗΠΑ.
Δεκαετία ‘60: ένα ενδιαφέρον πείραμα ξεκινά
Δεκαετία ‘70: οι πρώτες συνδέσεις
Δεκαετία ‘90: ένα παγκόσμιο δίκτυο για όλους
Στα
πανεπιστήμια των ΗΠΑ οι ερευνητές ξεκινούν να πειραματίζονται με τη διασύνδεση
απομακρυσμένων υπολογιστών μεταξύ τους. Το δίκτυο ARPANET γεννιέται το 1969 με πόρους του
προγράμματος ARPA (Advanced
Research Project Agency) του
Υπουργείου Άμυνας, με σκοπό να συνδέσει το Υπουργείο με στρατιωτικούς
ερευνητικούς οργανισμούς και να αποτελέσει ένα πείραμα για τη μελέτη της
αξιόπιστης λειτουργίας των δικτύων. Στην αρχική του μορφή, το πρόγραμμα
απέβλεπε στον πειραματισμό με μια νέα τεχνολογία γνωστή σαν μεταγωγή πακέτων
(packet switching), σύμφωνα με την οποία τα προς μετάδοση δεδομένα κόβονται σε
πακέτα και πολλοί χρήστες μπορούν να μοιραστούν την ίδια επικοινωνιακή γραμμή.
Στόχος ήταν η δημιουργία ενός διαδικτύου που θα εξασφάλιζε την επικοινωνία μεταξύ απομακρυσμένων δικτύων, έστω και αν κάποια από τα ενδιάμεσα συστήματα βρίσκονταν προσωρινά εκτός λειτουργίας. Κάθε πακέτο θα είχε την πληροφορία που χρειάζονταν για να φτάσει στον προορισμό του, όπου και θα γινόταν η επανασύνθεσή του σε δεδομένα τα οποία μπορούσε να χρησιμοποιήσει ο τελικός χρήστης.
Το παραπάνω σύστημα θα επέτρεπε σε υπολογιστές να μοιράζονται δεδομένα και σε ερευνητές να υλοποιήσουν το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο.
Το 1973, ξεκινά ένα νέο ερευνητικό πρόγραμμα που ονομάζεται Internetting Project (Πρόγραμμα Διαδικτύωσης) προκειμένου να ξεπεραστούν οι διαφορετικοί τρόποι που χρησιμοποιεί κάθε δίκτυο για να διακινεί τα δεδομένα του. Στόχος είναι η διασύνδεση πιθανώς ανόμοιων δικτύων και η ομοιόμορφη διακίνηση δεδομένων από το ένα δίκτυο στο άλλο. Από την έρευνα γεννιέται μια νέα τεχνική, το Internet Protocol (IP) (Πρωτόκολλο Διαδικτύωσης), από την οποία θα πάρει αργότερα το όνομά του το Internet. Διαφορετικά δίκτυα που χρησιμοποιούν το κοινό πρωτόκολλο IP μπορούν να συνδέονται και να αποτελούν ένα διαδίκτυο. Σε ένα δίκτυο IPόλοι οι υπολογιστές είναι ισοδύναμοι, οπότε τελικά οποιοσδήποτε υπολογιστής του διαδικτύου μπορεί να επικοινωνεί με οποιονδήποτε άλλον.
Δεκαετία ‘80: ένα παγκόσμιο δίκτυο για την ακαδημαϊκή κοινότητα
Το 1983, το πρωτόκολλο TCP/IP (δηλ. ο συνδυασμός των TCP και IP) αναγνωρίζεται ως πρότυπο από το Υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ. Η έκδοση του λειτουργικού συστήματος Berkeley UNIX το οποίο περιλαμβάνει τοTCP/IP συντελεί στη γρήγορη εξάπλωση της διαδικτύωσης των υπολογιστών. Εκατοντάδες Πανεπιστήμια συνδέουν τους υπολογιστές τους στο ARPANET, το οποίο επιβαρύνεται πολύ και το 1983, χωρίζεται σε δύο τμήματα: στο MILNET (για στρατιωτικές επικοινωνίες) και στο νέο ARPANET (για χρήση αποκλειστικά από την πανεπιστημιακή κοινότητα και συνέχιση της έρευνας στη δικτύωση).
Το 1985, το National Science Foundation (NSF) δημιουργεί ένα δικό του γρήγορο δίκτυο, το NSFNETχρησιμοποιώντας το πρωτόκολλο TCP/IP, προκειμένου να συνδέσει πέντε κέντρα υπερ-υπολογιστών μεταξύ τους και με την υπόλοιπη επιστημονική κοινότητα. Στα τέλη της δεκαετίας του ‘80, όλο και περισσότερες χώρες συνδέονται στο NSFNET (Καναδάς, Γαλλία, Σουηδία, Αυστραλία, Γερμανία, Ιταλία, κ.α.). Χιλιάδες πανεπιστήμια και οργανισμοί δημιουργούν τα δικά τους δίκτυα και τα συνδέουν πάνω στο παγκόσμιο αυτό δίκτυο το οποίο αρχίζει να γίνεται γνωστό σαν INTERNET και να εξαπλώνεται με τρομερούς ρυθμούς σε ολόκληρο τον κόσμο. Το 1990, το ARPANET πλέον καταργείται.
Όλο και περισσότερες χώρες συνδέονται στο NSFNET, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα τo 1990.
Το 1993, το εργαστήριο CERN στην Ελβετία παρουσιάζει το World Wide Web (WWW) (Παγκόσμιο Ιστό) που αναπτύχθηκε από τον Tim Berners-Lee. Πρόκειται για ένα σύστημα διασύνδεσης πληροφοριών σε μορφή πολυμέσων (multimedia) που βρίσκονται αποθηκευμένες σε χιλιάδες υπολογιστές του Internet σε ολόκληρο τον κόσμο και παρουσίασής τους σε ηλεκτρονικές σελίδες, στις οποίες μπορεί να περιηγηθεί κανείς χρησιμοποιώντας το ποντίκι. To γραφικό αυτό περιβάλλον έκανε την εξερεύνηση του Internet προσιτή στον απλό χρήστη. Παράλληλα, εμφανίζονται στο Internet διάφορα εμπορικά δίκτυα που ανήκουν σε εταιρίες παροχής υπηρεσιώνInternet (Internet Service Providers - ISP) και προσφέρουν πρόσβαση στο Internet για όλους. Οποιοσδήποτε διαθέτει PC και modem μπορεί να συνδεθεί με το Internet σε τιμές που μειώνονται διαρκώς. Το 1995, το NSFNETκαταργείται πλέον επίσημα και το φορτίο του μεταφέρεται σε εμπορικά δίκτυα.
Στη σημερινή εποχή το Διαδίκτυο αποτελεί σημαντικό κομμάτι της καθημερινότητας των ανθρώπων. Αυτό συμβαίνει γιατί παρουσιάζει αξιόλογα θετικά στοιχεία: αποτελεί μια ανεξάντλητη και ασύνορη πηγή πληροφοριών για οποιοδήποτε θέμα έχει ανατρέψει τα δεδομένα στην ανθρώπινη επικοινωνία περιέχει συνδυασμούς εικόνας, ήχου, λόγου, γεγονός που το καθιστά ιδιαίτερο μέσο διαδραστικότητας
προσφέρει δυνατότητες μαζικής ενημέρωσης συμβάλλει στην προώθηση της επιστημονικής έρευνας είναι προσιτό σχεδόν σε όλους τους ανθρώπους, αφού είναι σχετικά φθηνό, εύκολα προσβάσιμο, ελκυστικό διευκολύνει την εξ αποστάσεως εργασία εξυπηρετεί την επιχειρηματικότητα και το εμπόριο
ο διαδικτυακός χώρος προσφέρει ευκαιρίες κοινωνικής δικτύωσης, καθώς άνθρωποι από διαφορετικές χώρες και πολιτισμούς μπορούν να επικοινωνούν ένα ακόμη θετικό στοιχείο του Διαδικτύου είναι η επίδρασή του στην εκπαίδευση. Πρωτοποριακές και αποτελεσματικές μέθοδοι διδασκαλίας που εμπεριέχουν την χρήση του Διαδικτύου συντελούν στην καλύτερη δυνατή γνώση και μάθηση. Οι γνώσεις διαχέονται πλέον αστραπιαία σε κάθε γωνιά του πλανήτη θεωρείται –και είναι– ένα ιδιαίτερα δημοφιλές μέσο διασκέδασης και ψυχαγωγίας
Θεμέλιο μιας διεθνούς, ασύνορης κοινωνίας πληροφοριών, μάς αποκαλύπτει καθημερινά τις αλήθειες, τα ψέματα, τον γοητευτικό αλλά και επικίνδυνο κόσμο του. Πού ακριβώς όμως υπάρχει, πού βρίσκεται το Διαδίκτυο; Βρίσκεται ΠΑΝΤΟΥ! Δεν πάμε εμείς σ’ αυτό, έρχεται αυτό σ’ εμάς, με ένα απλό log in !
Θ΄ αναφερθούμε λοιπόν στην online συνύπαρξή μας με το Web και τις χαρακτηριστικότερες απειλές-κινδύνους που ενδέχεται να συναντήσουμε στις λεωφόρους των διαδικτυακών ταξιδιών! Δεν αρκεί μόνο η συμβουλή: « μέχρι δύο ώρες στο Διαδίκτυο και ο υπολογιστής σε κεντρικό σημείο ». Γιατί μπορεί να μη φτάνει ο χρόνος ή να είναι καταστροφικά άφθονος. Γιατί τα παιδιά μας είναι στο Διαδίκτυο και από το κινητό του φίλου, του συμμαθητή τους. Και από οπουδήποτε αλλού θελήσουν. Τι συμβαίνει λοιπόν, όταν αυτό το –κατά τ’ άλλα– πολύτιμο, εκλυστικό και διασκεδαστικό εργαλείο φέρνει το παιδί αντιμέτωπο με σοβαρούς κινδύνους;
Είναι πολύ εύκολο, καθώς ψάχνουμε κάτι συγκεκριμένο στο Διαδίκτυο, να μας τραβήξει κάτι άλλο την προσοχή και αμέσως μετά κάτι άλλο και να περάσει η ώρα χωρίς να έχουμε βρει αυτό που ψάχναμε ή και να μην έχουμε προλάβει να ψάξουμε γι’ αυτό. Πρέπει να είμαστε πολύ συγκεντρωμένοι στο στόχο μας για να μη χαθούμε στον αχανή Ιστό και να μη σπαταλούμε τον χρόνο μας. Το Διαδίκτυο έχει και τόπους και μονοπάτια επικίνδυνα… Eίναι η μεγαλύτερη, ασύνορη βιβλιοθήκη του κόσμου, αλλά κρύβει και πολυπρόσωπους κινδύνους.
Όταν τα παιδιά ξοδεύουν πάρα πολλές ώρες στο Διαδίκτυο, υπάρχει ο κίνδυνος να χάνουν πολύτιμο χρόνο, τον οποίο θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν για να μελετήσουν, να αναπτυχθούν υπαρξιακά, να αναπτύξουν κοινωνικές ικανότητες, να αθληθούν. Η πραγματική ζωή παραμένει έξω από το Διαδίκτυο, αλλά μπορεί να γίνει καλύτερη ή χειρότερη μέσα από αυτό. Και αυτό εξαρτάται και από εμάς. cyber bullying Από τους σοβαρότερους κινδύνους που υπάρχουν είναι το ενδεχόμενο το παιδί να πέσει θύμα τού cyber bullying δηλαδή της ηλεκτρονικής επίθεσης με εκφοβισμό, απειλές, τραμπουκισμό μέσω Διαδικτύου.
Διαδικτυακός εκφοβισμός (Cyber bullying). Ο όρος διαδικτυακός εκφοβισμός (Cyber bullying) αφορά στα πειράγματα, την παρενόχληση, τις ειρωνείες ή τις απειλές, στον εκφοβισμό, την ταπείνωση και τον εξευτελισμό που δέχονται παιδιά, έφηβοι αλλά και ενήλικες μέσω της χρήσης του Διαδικτύου, των κινητών τηλεφώνων ή άλλων ψηφιακών τεχνολογιών. Πρόκειται για έναν ιδιαίτερο τύπο ψυχολογικής βίας, με επιθετικά κίνητρα.
Υπάρχουν περιπτώσεις παιδιών τα οποία οδηγήθηκαν στην αυτοκτονία μέσα από τέτοιες καταστάσεις. (just for fun) Αρκετές φορές ο διαδικτυακός εκφοβισμός αποτελεί μορφή «διασκέδασης» (just for fun) στοχεύοντας στην εκδήλωση ποικίλων αντιδράσεων του θύματος και στην ικανοποίηση αναγκών του θύτη που σχετίζονται με την επιβολή εξουσίας και ελέγχου.
Χαρακτηριστικά διαδικτυακού εκφοβισμού Σκόπιμη και επαναλαμβανόμενη αποστολή ηλεκτρονικών ή τηλεφωνικών μηνυμάτων Παρέμβαση και παρενόχληση οποιασδήποτε διαδικτυακής δραστηριότητας του ατόμου Ραγδαία ιστορική εξάπλωση Είναι πολύ δύσκολο να τον αποφύγουμε Κακόβουλα SMS, s, «βρώμικα» chat rooms που χρησιμοποιούν ψυχολογική βία και έχουν λάβει διαστάσεις επιδημίας Είναι μία ιδιαίτερη μορφή εγκληματικότητας που συνεχώς μεταλλάσσεται!
Κίνδυνοι στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης Οι ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης ή «social networking sites», όπως τα πολύ δημοφιλή και στη χώρα μας Facebook, Hi5, Myspace και Twitter αποτελούν καθημερινή συνήθεια των νέων και όχι μόνο. Στις ιστοσελίδες αυτές παιδιά, νέοι, αλλά και μεγαλύτεροι σε ηλικία χρήστες, μέσα από τα εικονικά τους προφίλ λειτουργούν διαδραστικά με άλλους χρήστες, δημοσιεύουν φωτογραφίες και βίντεο, γίνονται μέλη σε ομάδες κοινών ενδιαφερόντων (groups), δημοσιεύουν και ανταλλάσουν καλλιτεχνικές δημιουργίες (μουσική, εικαστικά έργα κ.λπ.), επισκέπτονται σελίδες άλλων χρηστών και χρησιμοποιούν πλήθος εφαρμογών (κουίζ, παιχνίδια, κ.λπ.).
Συχνά όμως οι κίνδυνοι είναι τρομακτικοί, καθώς με δόλο, άτομα-αρπακτικά καταστρώνουν τα σχέδιά τους…
Ηλεκτρονικός τζόγος–τυχερά παιχνί δια Εξαιρετικά ελκυστικά και διαδραστικά τα διαδικτυακά παιχνίδια και ο ηλεκτρονικός τζόγος συνεπάγονται: § πολύωρη ενασχόληση, συχνά εξουθενωτική § επικοινωνία με άγνωστους συμπαίχτες § διάθεση χρημάτων που συχνά «ξεφεύγουν» από τα όρια της λογικής § κλοπή κωδικών § παιγχίδια που δεν ταιριάζουν με την ηλικία των παιδιών- εφήβων (πόκερ)
Σε περιπτώσεις κατάχρησης και εθισμού στον ηλεκτρονικό τζόγο οι ψυχολογικές, σχολικές, επαγγελματικές, κοινωνικές συνέπειες είναι δραματικές και οδηγούν σε σοβαρότατα αδιέξοδα! Και στα ελληνικά νοσοκομεία υπάρχουν ειδικές πτέρυγες για τη βοήθεια-θεραπεία ατόμων εθισμένων στον ηλεκτρονικό τζόγο. (Αγλαΐα Κυριακού στην Αθήνα και Ιπποκράτειο στη Θεσσαλονίκη).
Ιοί (virus) Οι ιοί είναι ίσως ο πιο παλιός τρόπος «μόλυνσης» ενός υπολογιστή. Με την ανάπτυξη και τη διάδοση του Ίντερνετ, οι ιοί σήμερα κυριολεκτικά «ταξιδεύουν» με την ηλεκτρονική αλληλογραφία αλλά και με προγράμματα διάδοσης.
Ενδεχόμενα προβλήματα σωματικής και ψυχολογικής υγείας από την αλόγιστη και την παθολογική χρήση του Διαδικτύου διατροφικές διαταραχές (ασιτία ή βουλιμία) αμέλεια κανόνων υγιεινής παραμέληση υποχρεώσεων κάθε είδους (σχολικές κ.λπ.) ξηροφθαλμία πονοκέφαλος-ημικρανίες μυοσκελετικές παθήσεις κατάθλιψη
Νέες τάσεις στην χρήση ναρκωτικών ουσιών μέσω Διαδικτύου Πολύ επικίνδυνα, νέα ναρκωτικά και νέες συνθετικές ουσίες (designer drugs, spice drugs) «κυκλοφορούν» ανεξέλεγκτα και με πρωτοφανή ταχύτητα διάδοσης, ξεφεύγοντας από τους Νόμους περί Ναρκωτικών. Οικονομικό ηλεκτρονικό έγκλημα Καθημερινά, καθώς «η κρίση μαίνεται», το ηλεκτρονικό οικονομικό έγκλημα μεταλλάσσεται, εξαπλώνεται, μάς τρομοκρατεί. Διαδικτυακή αυτοκτονία ή κυβερνοαυτοκτονία
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΡΘΗ ΚΑΙ ΣΥΝΕΤΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ Χρησιμοποιώ το Διαδίκτυο! Δε με χρησιμοποιεί εκείνο!!! 27
Πώς λοιπόν μπορώ να χρησιμοποιώ το Διαδίκτυο χωρίς να κινδυνεύω από παραβίαση των προσωπικών μου δεδομένων, δόλο, απάτες, απειλές, εκβιασμό ή άλλες εγκληματικές ενέργειες; Πώς μπορώ να αποφύγω την «κερκόπορτα» του ηλεκτρονικού εγκλήματος; 28
Μη δίνεις σε κανέναν, ακόμα και στον καλύτερό σου φίλο, τον κωδικό πρόσβασής σου στο Διαδίκτυο. Τα μόνα άτομα που θα πρέπει να γνωρίζουν τον κωδικό είναι οι γονείς σου. Μην απαντάς σε ηλεκτρονικά μηνύματα που σε κάνουν να αισθανθείς «άβολα». Σε περίπτωση που λάβεις ένα τέτοιο μήνυμα, μη διστάσεις να το πεις στους γονείς σου ή σε κάποιο πρόσωπο που εμπιστεύεσαι. Αν αισθανθείς άβολα την ώρα που συνομιλείς μέσω chatrooms διέκοψε αμέσως τη συνομιλία. Δεν κανονίζεις ΠΟΤΕ πρόσωπο με πρόσωπο συνάντηση- ραντεβού με άτομα που γνώρισες σε εικονικά δωμάτια συζήτησης. Δεν στέλνεις φωτογραφίες σου σε κάποιον που δε γνωρίζεις προσωπικά.
Δε δίνεις σε άτομα που «συναντάς» στις «λεωφόρους» του Διαδικτύου το όνομά σου, το τηλέφωνο, τη διεύθυνσή σου, ούτε αναφέρεις σε ποιο σχολείο ή χώρο δραστηριοτήτων πηγαίνεις (φροντιστήριο, γυμναστήριο κ.λπ.) Δεν απαντάς σε παραπλανητικά μηνύματα ή φωτογραφίες ή σημειώματα με υπονοούμενα ή προκλητικά, αισχρά σχόλια. Ενημερώνεις άμεσα τους γονείς, τον δάσκαλο, τον καθηγητή ή κάποιον που εμπιστεύεσαι! Δεν «παρκάρουμε» το παιδί μας στον Η/Y, λέμε –και το εννοούμε– «όχι» στο ηλεκτρονικό Babysitting! ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΣ ΑΛΦΑΒΗΤΙΣΜΟΣ: όσοι γονείς δε γνωρίζουν τα πιο απλά και βασικά για το Διαδίκτυο και τους Η/Υ, θα ήταν καλό να επιδιώξουν να μάθουν κάποια στοιχεία, για να είναι σε θέση να ασκούν καλύτερα το ρόλο τους.
Φιλική στάση απέναντι στις νέες τεχνολογίες και τα ψηφιακά μέσα. Η σωστή χρήση του Διαδικτύου έχει να κάνει γενικότερα με την ύπαρξη ορίων και πειθαρχίας στη συμπεριφορά μας. Αυτός ο παράγοντας θα πρέπει να θεωρηθεί ως ο πιο σημαντικός για το ρόλο των γονιών απέναντι στα παιδιά. Αποφυγή των ακραίων αντιδράσεων και τιμωριών: η δική μας ακραία αντίδραση πολύ πιθανό να οδηγήσει και τα παιδιά στην υιοθέτηση ακραίων συμπεριφορών. Παρακολούθηση με συνεχή έγνοια, χωρίς όμως να γίνεται με υπερπροστατευτικό τρόπο.
Να ενημερώσουμε τα παιδιά και να θυμόμαστε πάντοτε τα 4 A : 1.Αναγνώριση των τρόπων και τεχνικών δράσης των δραστών 2.Άρνηση κάθε πληροφορίας στα κάθε είδους «αρπακτικά» 3.Αντίδραση αμέσως 4.Αναφορά στους γονείς ή σε κάποιον που εμπιστευόμαστε
Καλό θα ήταν να οριστεί ένα όριο σχετικά με το χρόνο που επιτρέπεται να «ξοδεύει» το παιδί στο Διαδίκτυο. Να επιτρέπουμε στα παιδιά να χρησιμοποιούν διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου μόνο στην περίπτωση που τα θεωρούμε αρκετά ώριμα για να το χειρίζονται. Κατά καιρούς καλό είναι να ενημερωνόμαστε με ποιους επικοινωνούν. Πρέπει να εξηγήσουμε στα παιδιά ώστε να καταλάβουν ότι πολλά απ' όσα βλέπουν ή διαβάζουν στο Διαδίκτυο μπορεί να μην είναι αληθινά, αλλά απατηλά, παραπλανητικά!
Είναι χρήσιμο να αφιερώνουμε αρκετό χρόνο, ώστε μαζί με τα παιδιά να εξερευνούμε το Διαδίκτυο και να συμμετέχουμε σε δραστηριότητες. Έτσι, θα καθοδηγούμε και θα επιβλέπουμε τη δραστηριότητα του παιδιού, ενώ ταυτόχρονα θα διδασκόμαστε και οι ίδιοι. Χρησιμοποιώ το Διαδίκτυο! Δε με χρησιμοποιεί εκείνο!!! Υπάρχουν
σημαντικά πράγματα για να ασχοληθεί κανείς και να αξιοποιήσει – εκτός από τον
υπολογιστή, το κινητό τηλέφωνο, το Διαδίκτυο, το «ταξίδι» στον γαλαξία του Web.
H αληθινή ζωή είναι με αληθινούς ανθρώπους!!! Σύνδεση λοιπόν με σύνεση!!!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου